Pages

Taharat HaMishpacha טהרת המשפחה FAMILY PURITY СемейныеОтношения

Search This Blog

Wednesday, April 25, 2012

מעלת מצוות הנישואין והיחוד בבני הזוג בתורה וע"פ הקבלה?

http://doresh-tzion.co.il/QASearchResult.aspx
שאלה - 94700 
לכבוד הרב היקר בן ציון מוצפי שליט"א
מהי חשיבות ומעלת מצוות הנישואין והיחוד בבני הזוג
בתורה וע"פ הקבלה?
תודה לכבודו שמאיר עיננו ומחזקנו!
 
תשובה 
א. זו אחת השאלות העדינות והקשות ביותר, הן מצד המורכבות אשר בה, הן מצד הזהירות בדיון רגיש כזה, הן מצד מעלתה וקדושתה שאין שני לה, וכפי שהתבטא הגאון רבנו אברהם ישעיהו קרליץ זצ״ל ה״חזון איש״ מנהיג הציבור היהודי בארץ ישראל ״כמה נשגבה ונעלה היא הנישואין של בני הזוג, וכמה חבל שהדבר נמסר בידי ילדים קטנים״. כלומר שלא עולה בדעתם שיש בזה ענין רוחני נשגב . ואשתדל לפרש כוונת דבריו על פי דברי תורתינו הקדושה.

ב. ביהדות, בתורה, בהשקפה, בקבלה, ידוע ומפורסם שאין דבר נשגב ונעלה כנישואין, ואין שמחה בעולם כחופה, אין שמחה לפניו יתברך כאיש ואשה שנבראו בצלם אלקים שהם בקדושה ובטהרה חיים חיים של תורה, והטעם כי אין כאב בעולם ככאב של פרידה והתנתקות, כי לעומתו אין שמחה ואין גילה כהתחברות, והוא משום שהמחלוקת הראשונה בעולם היתה ביום שני בו נפרדו מים העליונים מהמים התחתונים, ואנחנו עם ישראל הופקדנו לחזור ולחברם כששניים חיים על פי התורה הקדושה בכל מגוון עניני החיים. ובפרט כאשר האשה היהודיה חוזרת ממקוה הטהרה.

ג. ולכן אמרו רבותינו בגמרא וקשה לזווגם כקריעת ים סוף. כי ים סוף היה מים והיו באחדות והוצרכו להקרע ולהחתך לשנים לפחות כדי שישראל יעברו בתוכם. וידוע הוא שאין דבר מחובר לאחד כמו המים, גם השפע היורד מלמעלה נמשל למים והוא נרמז בגשם היורד על הארץ ומרווה אותה וגורם לה להוליד פירות ולהצמיחם.

ד. גדולה היא שמחת הנישואין ומציאת זיווג כאן בעולם הזה, ומצוות היחוד של בני הזוג, ושבעתיים בעולם הבא, ואשרי העושה מעשיו לשם שמים והנושא אשה לשם שמים, היינו לקיים מצות בוראם יכוונו שניהם וגם לגרום בעולמות העליונים חיבור ושמחה שלימה, עד שרבותינו כינו את ענין נשגב זה בתואר שהשמחה במעונו, כי רקיע יש ושמו מעון ושם שורה שמחה גדולה כשזוג חי לשם שמים ועל פי ההלכה. וכל כך עצומה היא עד שאמרו מעבירים את המת מלפני הכלה, היינו שמחת חתן וכלה וחיי זוג עדיפים על הטיפול וקבורת המת, כי עם של חיים אנחנו.

ה. ולא יאמרו מי שכבר נישאו לפני עשרות שנים חבל שלא ידענו זאת לפני כן , כי לא סיפרו לנו על כך, כי באמת כל יום חדש בחיי האדם ובניהול הבית היהודי בקדושה הוא חופה חדשה, כי כל יום אנחנו נעשים בריה חדשה, ובכוחינו הרוחני לחדש את נשמותינו ולהתחיל הכל מחדש. וכמה הזהירו אותנו רבותינו ז״ל על שלום בית ועל הזהירות של בני הזוג האחד בכבוד זולתו, והכל מצד קדושת חיי בני הזוג, ולחיות בכל דבר על פי ההלכה המוסר והצניעות.

ו. בזוהר ובקבלה יש מקום נכבד ועצום לענין נורא ונשגב זה, ואם כי אין לי יד בסודות אלה, אך דבר אחד אומר מה שמצאתי בדברי רבנו האריז״ל והוא שכל ירידת השפע, החיים הרוחניים, החכמה הבינה והדעת, הבנים, הפרנסה, הבריאות, וכולל קיום העולמות העליונים תלוי בנו ובענין רגיש זה, וכך גזרה חכמתו יתברך שכל אלפי ורבי רבבות העולמות העליונים יהיו תלויים בנו ובהתנהגותינו הקדושה והטהורה, כי עלינו לדעת כלל ברזל הוא שאין לך כל דבר ואפילו הפעוט ביותר שנעשה פיסית כאן שאינו פועל למעלה, והוא כי האדם אינו גופני ופיסי בלבד, אלא בעיקר רוחני ופנימי בעל נשמה טהורה, שהיא חלק אלוה ממעל אצולה מתחת כסא הכבוד, ובה יש ניצוץ אלהי עליון, וכששניים מוצאים איש את רעותו דע ששתי חצאי הנשמות נפגשו, וכשהם חיים יחד בהרמוניה ובכבוד הדדי, נשמותיהן מתחברות לאחת, ואין להשם יתברך ולכל העולמות שמחה וסיפוק גדולים מכך. וכבר כתב הרמב״ן ב״דעת הקדושה״ כמה נשגב ענין זה של בני זוג שכל מעשיהם לשם שמים, ובדבר זה נבחן האדם אם אדם הוא או חלילה לא. כי בזה תלויים חיבור הנשמות והעולמות וכולל יחוד שמות הקודש.

ז. בנוסף לכך כתב המקובל רבנו משה גלאנטי ז"ל בן דורם של מרן הבית יוסף ורבנו האריז"ל כי בכל ענין וענין גם עקרה, גם המניקת, גם ההרה, גם המבוגרת, יולדות נשמות בגן עדן, ולכל זוג בעלותם למעלה ימצאו מיליונים של צאצאים והם נקראים בנים שלהם לכל דבר וענין, ומזרזים את הגאולה, וראה מה כתב רבנו הגדול הרב משה בן נחמני הרמב"ן ז"ל, בתורת האדם שער הגמול, פניהם של צדיקים לעתיד לבא יהיו דומים לחמה ללבנה לרקיע לכוכבים לברקים לשושנים ולמנורות של בית המקדש. ורבי יהודה הלוי בספר הכוזרי כתב מאמר ד, כשהאדם יתנהג באופן רוחני ופנימי בכל ענין ידבק במיני המלאכים ותכנס בו רוח אחרת. ובספר העקידה שער ט"ו כתב על מה שנאמר על שאול המלך אחרי שדוד המלך הרג את גלית מיהו האיש הזה ? ומה מקום לשאלה זו הרי לפני דקות אחדות הוא בעצמו שלחו להרוג את הפלשתי ? אלא כשדוד עשה פעולה של מסירות והתעלות השתנו פניו ולא הכירו מרוב האור שהאיר על פניו. וכך האדם השלם בפעלו הרוחני המסור יקבל צלם אלקים נעלה.

ח. גדולה מזו כתב הזוהר הקדוש שכל השפע ואפילו התמידי והקבוע לא ירד לעולם אלא כאשר יבוא מרום המעלות מאוצרו של הבורא יתברך, ומשם לא ירד אלא אם יתחברו יחד העולמות, ואם לא יתחבר אפילו פרט אחד הכל נעצר חלילה, ושם לא יתכן שיתחברו אלא אם מתחברים כאן למטה , נמצא גם הרוחניות תלויה בקידוש הגשמיות כי זו תכלית הבריאה לעשות מחומר צורה, ומגשמי רוחני, ודי בהערה זו לחכם ומבין מדעתו, כי לא נוכל להרחיב יותר בכך. וראה דוגמא מתפילין וספר תורה הנכתבים על קלף העשוי מעור בהמה ומתקדשים באופן נפלא.

ט. נמצאת למד מכך כי עיקר האדם זו נשמתו, ובהתחבר ובהתייחד שני בני זוג בקדושה, גורמים חיבור הנשמות, ובחיבור הנשמות נגרם חיבור העולמות וכפי שלימדנו רבנו האריז"ל זיע"א ששם ההוי"ה הכללי המחיה את העולמות יורד מלמעלה ואותיות י ואות ו יורדים אל האיש, ושתי אותיות ה' ה' משם הוי"ה יורדים אליה, ומתחבר שם הוי"ה באמצעות שניהם ונעשית ברכה עצומה בעולמות כולם, בנוסף נעשית פעולה כללית נפלאה, והיא כי גם באיש ישנם החסדים והם סתומים ואינם פועלים, ובאשה יש גבורות והם יכולות לעורר מצב לא טוב בעולם, וכששניהם בקדושה ובטהרה על פי ההלכה גורמים מיתוק גדול ונפלא ומסירים מידת הדין מעל העולם וממתקים את הגבורות והופכים אותם לחסדים.

י. כתבתי מה שהיה אפשר, ורמזתי מה שניתן לחשוף בבמה זו, והמבין יבין והמשכיל יתבונן ויעמיק וידע כי העולם אינו כל כך גשמי וחומרי כפי שהיה נראה לכאורה, ויש גם בדברים הללו שנראים חלילה של חול, וכל הנלווה לכך גם הוא קודש עבודת השם נשגבה וקיום העולמות, ואם הצלחתי בכך על ידי השואל שזכה שעל ידו יתגלגל דבר זה והועלתי במשהו לחשוב קצת יותר בכיוון חיובי ורוחני והיה זה שכרי. ויהי רצון שיהיו כל מעשינו לשם שמים.

בהזדמנות זאת אברך את כל המשתתפים על החיזוק שכולנו זוכים אליו על ידכם, ויהי רצון שתמצאו ברכה בעמלכם. תודה גם לעוסקים במלאכת הקודש בהתנדבות באתר קדוש זה.

No comments:

Post a Comment